Tsitsikamma (Plettenberg Bay)

18 februari 2020 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Zaterdag

Deze ochtend splitsen we onze groep na het ontbijt in 2en. Jan en Chris rijden naar Knysna en doen daar een boottocht. En ze hebben mega veel mazzel, want ze spotten een walvis!!! Helaas is het niet gelukt om deze vast te leggen, maar wel heel bijzonder dat zij dit hebben gezien (ben wel een beetje jaloers).

Maar ook wij hebben een tof programma, Peter, Robert, Rianne en ik rijden naar het natuurpark Tsitsikamma. Hier gaan we deze ochtend een kayak en lilo tour doen. We hebben gereserveerd voor de groep van half 11, maar zoals wel vaker in Zuid Afrika gaat het niet echt snel. Rond 11 uur vertrekken we met reddingsvest om, waterschoenen aan en helm op met onze kayak. We starten met een stuk over zee, de zee is vrij ruig dus we moeten netjes in een rij achter onze guide aan kayakken zodat het veilig blijft. We varen richting de Storms Rivier in de prachtige Canyon. Wat een uitzicht zeg! En het weer is vandaag ook perfect!

We varen een stuk met de kayak tussen de kliffen door waarlangs druppels naar beneden kletteren, zo gaaf. Dan ruilen we de kayak in voor de lilo's; dit zijn een soort luchtbedden waar je languit op kunt liggen en met je armen kunt peddelen. Het stuk waar we nu zijn is te smal voor de kayak. Op de weg terug mogen diegene die het durven op de rotsen klimmen en van 4 of 6 meter hoogte het water in springen. Robert en Peter doen dit (Peet maak zelfs salto's). Hierna moeten we dezelfde route terug varen. Het was een heel leuke en lekker verfrissende activiteit.

Jan en Chris komen na onze tocht ook aan in Tsitsikamma en met elkaar lunchen we. Hier spotten we ook voor de eerste keer dassies (zie foto's). We worden geholpen door de meest chagrijnige vrouw in de bediening ooit (zo erg dat het gewoon lachwekkend wordt), maar het eten is prima.

Na de lunch lopen we de Storms River Mouth. Een geweldige wandeling over houten trappen en hangbruggen door een tropisch bos en met uitzicht op de zee en de Storms Rivier. Wat is dit mooi!

Na onze wandeling rijden we terug naar ons huis, we hebben besloten deze avond zelf een braai te houden. Rian en Robert doen de inkopen en Peet en Robert braaien er die avond lekker op los. Heerlijk zo op onze veranda!

1. Trudy Smit:
    20 februari 2020
    Zo herkenbaar. Wat is het toch bijzonder