Houw Hoek --> Hermanus --> Swellendam

14 februari 2020 - Swellendam, Zuid-Afrika

Dinsdag

Vandaag moeten wij Houw Hoek en dus ook onze familie verlaten. We worden op de koffie uitgenodigd bij Peter G. en Tessa, om nog even kort afscheid van elkaar te kunnen nemen. We pakken in de ochtend al onze spullen in, ontbijten in het hotel en lopen dan voor (voorlopig) de laatste keer naar de prachtige tuin van Tessa.

Als we door het hek lopen, komen Kevin en Cherry naar buiten. We mogen niet weg gaan zonder hen gedag te zeggen én Kevin belooft wat heerlijk vers passiefruit voor onderweg (omdat hij eerder heeft gezien hoe lekker ik dit vind).

Bij Peter G. en Tessa zijn Steph, Ali, Tom en Penelope ook gezellig en natuurlijk little Charlotte. Ali komt met haar bruidstaart met kaarsjes naar buiten als verrassing voor Chris, want zij is vandaag jarig!

We drinken en eten taart en dan is het toch echt tijd om afscheid te nemen. We zijn zo onwijs lief ontvangen en verzorgd de afgelopen dagen, heel fijn om zulke familie te hebben!

Zoals beloofd lopen we langs Kevin en Cherry en Kevin staat klaar met twee zakken vol passievruchten, lekker! We zeggen ook hier gedag en gaan dan echt op weg naar onze volgende bestemming: Swellendam (via Hermanus).

Het is een lange rit en met zijn vijfjes in de auto is wel een beetje proppen, maar de uitzichten zijn zo mooi dat je dat al snel vergeet. Bij Hermanus lopen we langs de kust en gaan we wat toeristenkraampjes af. We besluiten hier niet te lunchen, maar een plek iets verder op de route te zoeken. Helaas is dat iets lastiger dan gedacht en komen we uiteindelijk met behoorlijke trek bij een Superspar in Bredasdorp uit en kopen hier wat broodjes en lekkers voor onderweg. In de supermarkt kiest Chris ook wat lekkere pies en saucijzenbroodjes, aan de jongen achter de balie vraagt ze om 'napkins', maar daar begrijpt hij helemaal niets van. Chris ziet dat hij deze in zijn hand heeft en gebaart 'those'. 'Ahhh', zegt de jongen, 'servetties!' Haha, zo mooi dat je het hier soms beter in het Nederlands kunt proberen.

We rijden door de karoo (een bijzonder soort landschap, heel droog en met rode grond) verder naar Swellendam. Hier ligt onze prachtige nieuwe verblijfplaats: Cypress Cottage. De vriendelijke eigenaar Etienne verteld ons in zijn beste Nederlands dat het pand stamt uit de tijd van de VOC. Hij legt uit wat we in Swellendam kunnen doen en wijst ons onze kamers.

We duiken nog even lekker het zwembad in en maken ons dan klaar om uit eten te gaan. Chris, onze jarige jop, trakteert ons vanavond!

We eten bij De Republiek heerlijke biefstukken en bestellen er echte Zuid Afrikaanse wijn bij: Pinotage (aanrader!!)

Tijd om naar bed te gaan, morgen rijden we door naar onze volgende locatie.