Cape Town - Day 1

4 februari 2020 - Cape Town, Zuid-Afrika

Maandag

Jan, Peter en ik ontwaken en krijgen een erg enthousiast ontvangst van de twee kleine hondjes van Henry en Patsy. Rianne is door Melanie afgezet en met elkaar ontbijten we op het prachtige terras met uitzicht over Kaapstad. Buiten ontbijten; de zomer is aan!

Na het ontbijt rijden we naar Gloria's huis om Chris op te halen. Vandaag staat de Tafelberg op de planning.

We vertrekken met zijn vijfjes in de huurauto, het is wel even zoeken naar de 5e gordel (zie foto) die verstopt zat in het plafond.

De route naar de Tafelberg is geweldig, wat een natuur! Het is erg warm en de rij voor de kabelbaan is behoorlijk lang, even lekker zweten dus. Na een tijdje zit er echter geen schot meer in de rij en wordt er omgeroepen dat de stroom er af is. Dit is momenteel een groot probleem in Kaapstad. De elektriciteitsvoorzieningen zijn heel lang niet onderhouden en functioneren nu niet meer goed. Momenteel wordt er aan gewerkt waardoor de stroom elke dag voor 2,5 uur wordt uitgeschakeld. Per regio is het afhankelijk om welke tijd dit gebeurt, echt iets om veel rekening mee te houden voor alle mensen/bedrijven hier en uiteraard ook voor ons.

De kabelbaan heeft een generator, maar die werkt helaas ook niet. Gelukkig wordt dit probleem snel opgelost en zijn veel mensen uit de rij gevlucht, dus gaat het voor ons opeens een heel stuk sneller.

De kabelbaan zelf is heel tof, de kabine draait rond, zodat je de hele rit een ander uitzicht hebt. Maar boven is het nóg mooier, wat een uitzicht! Robbeneiland, het voetbalstadion, Lions Head, de kust, je hebt een overzicht over al het moois van Kaapstad.

We lopen een tijd rond om te genieten van het uitzicht en om foto's te maken  en gaan dan bezweet maar voldaan bij het restaurantje op de top wat drinken om vervolgens met de kabelbaan naar beneden te gaan en weer terug te gaan naar onze familie.

Helaas komen we in een behoorlijke file terecht en duurt het ruim 2 uur voordat we bij Gloria en Peter B. zijn waar we worden verwacht voor onze eerste Afrikaanse braai. We kunnen gelukkig even afkoelen en opfrissen in hun zwembad, daar knap je wel van op op zo'n warme dag!

De avond is onwijs gezellig. Peter, Gloria, Henry, Patsy, Melanie, Tyrone en hun dochters Joanne en Thara. Jeremy, Carrey en hun dochter Phoenix en zoon Declan. Andrew en zijn vrouw en hun dochter Emily (een kopie van haar vader, niet normaal!) en Harry kwamen ons allemaal verwelkomen en brachten lekkere maaltijden mee. Het vlees werd door de mannen gebakken terwijl de kinderen in de mooie tuin van Peter B en Gloria aan het spelen waren en wij genoten van een lekkere Gin Tonic, wijntje en biertje.

Na het eten hebben we onze Hollandse attributen erbij gepakt en met elkaar de liedjes geoefend die wij voor de bruiloft geschreven hebben.

Namens Carrey en Jeremy kregen we allemaal een mooie tas van Cape Town met echte Zuid Afrikaanse lekkernijen, zoals biltong (gedroogd struisvogelvlees) en gedroogde mango. Zo lief (en lekker)!

We voelen ons enorm welkom en zijn heel erg blij om al onze Afrikaanse familie weer te zien. Om het liedje va  de reünie van 15 jaar te herhalen; 'we are so proud to be connected to this Goemans Family!'

1. Ad en Jac:
    6 februari 2020